رواية( حلمي العاصي) - الفصلين الثالث عشر والرابع عشر-بقلم ندا فرج سعد - مجلة سحر الروايات
حلمي العاصي-البارت الثالث عشر
وكأن الوقت والزمان توقفا هنا عندما استمع الي صوتها الذي لم تتغير نبرته حتي طفولته لم تتغير
دق الباب الخاص بحمام السيدات بعنف حتي فزعت لتنهض بسرعة
سلا بخوف: ممم مين؟
لم يجيبها حتي فتح الباب بعنف وغضب
سلا بخوف: في اي؟ وانت مين؟
عاصي بغضب جاذبا اياها من شعرها: مش عارفة انا مين يابت معقول تنسي اللي نصبتي عليه وسرقتي فلوسه دا انت اي ممثلة بريموو
سلا بتركيز بملامح وجهه: مممم مين ع..عاصي
عاصي بغضب: ايوا عاصي الاهبل اللي ضحكتي عليه وسرقتي فلوسه
مش بس كدا دا انت طوال الوقت مفهمة ابوكي وامك انك عبيطة عشان تضربي ضربتك بمزاج لا بصراحة شابوو
سلا ببكاء: انا معملتش حاج..
يقاطعها بصفعة علي وجهها: اخرررسي
ليجذبها من شعرها خارجا
سلا ببكاء: انت واخدني فين؟
عاصي بغضب: واخدك لقضاكي عشان تدفعي تمن اللي عملتيه
سلا بخوف وبكاء: انا ماعملتش حاجة والله ليه مش مصدقاني
لا-----رد
خارج المطعم
تكمل ببكاء: طب احنا رايحين فين
يوقف تاكسي
يفتح الباب ليدفعها داخله بعنف
كانت ستسقط داخله لولا استنادها علي كيس اسود بيدها
يتجه للناحية الاخري ليركب بعنف
عاصي بغضب: ماسمعاش صوتك لحد مانوصل انتي فاهمة؟
السائق العجوز: اهدي ياابني الظاهر انكوا متخنقين..انتوا مخطوبين
لا------رد
السائق بمزاح: يبقي متجوزين هههههههه
لا-----رد
السائق: احم احم انا بقول نوصل من سكات
____________________
معلش يااروي انا حاولت بكل جهدي اوصل لمكتنهم ماعرفتش كلي بقا انتي كدا بتموتي نفسك بالبطئ
اروي بدموع: دول 3 سنين بحالهم فاهم يعني اي 3 سنين ماعرفش فيهم حاجة عن اختي
يوسف بحزن: عارف ياحبيبتي بس برضوا دي مش طريقة لما ماتكاليش وماتشربيش هي هترجع يعني؟
أروي ببكاء: بس انا ماليش نفس اكل من غيرها ولا اعمل اي حاجة هي كانت باشركني في كل حاجة في حياتي النوم اللبس الاكل الشغل كل حاجة
يوسف: ماتخافيش والله هرجعهالك قد ماطالت السنين هراجعهالك
اروي بانهيار: وياعالم هترجعهالي اي عايشة ولا...ولا جثة؟
يوسف بحزن: بعد الشر ياحبيبتي ماتقوليش كدا ان شاء....
يرن الهاتف مقاطعا
يوسف: الو....
كلمي يااروي دا عاصي
اروي: احم اي ياعاصي...تمام خلاص مفيش مشكلة
يوسف: كان عايزك ليه
اروي: بيقول عنده مشكلة في البيت هيحلها ومش هيقدر يجي اليومين الجايين
___________________
يدق الباب بعنف
عيشة: في اي يا اللي ع الباب جاية اهو
تفتح الباب لتمعن النظر بضع ثواني لتشهق بقوة: سلاا !!
يجذبها من يدها خلفها ليرميه ارضا ويهتف بعنف: انطقي يابت انتي وديتي فلوسي فين؟
بكا-------ء
عاصي: ماتنطقي يابت شغل العيال والسهوكة دا خلاص مش هيخيل عليا العبي ع المكشوف احسن
سلا ببكاء: انا ماعملتش حاجة قولتلك
عاصي بغضب: مااااشي يبقي اللي يتصرف معاكي هو ابوكي
سلا بخوف: لاء لاء والنبي بابا وماما لا
عاصي: يبقي تنطقي دوغري فين الفلوس
سلا: والله مش انا اللي خدتها ليه مش مصدقاني اهي
عاصي: تمام
يخرج هاتفه ليطلب رقم
عاصي: الو.....خالي
سلا بصدمة وخوف: ل..لاء
عاصي بقسوة: بنتك.....لقيتها وهي معايا دلوقتي تيجي تاخدلي فلوسي منها بطريقتك عشان الظاهر اللعية عجبتها
يغلق الهاتف
سلا: ليه..ليه عملت كدا انا ماخدتش حاجة اهي اهي دلوقتي بابا هيجي يقتلني حرام عليكوا
عيشة بجدية: طب قولي ياسلا واديتي الفلوس فيت ولا عملتي بيها اي ومحدش هيجي جنبي
سلا ببكاء: حتي انتي ياعمتو
عاصي: ماتطلعي منهم بقا يابت انتي اي؟ بجحة!
يكمل بغضب: قومي...قومي بقولك
سلا بخوف: ن..نعم
يسحبها من ذراعها بغضب نحو غرفة صغيرة ليس بها شباك او اي شئ فقد خرداوات
ليرميها داخلها ويهتف بغضب: هتفضلي هنا لحد ماابوكي يجي ويتصرف معاكي
ليغلق الباب بعنف
سلا ببكاء: لا ماتسبنيش لوحدي بخاف
لا-----رد
تكمل بخوف: ط..طب افتحلي النور بخاف م الضلمة والله
عاصي بغضب: زرار النور جنب الباب
___________________
ماتقلقش الكمية كلها هتكون عندك بعد بكرة
---------
عيب ياريس هو اول ولا اخر شغل بينا
---------
هههاهها حكومة اي ياباشا اللي تكبس علينا عيب هو انا تلميذ!!
__________________
انت متأكد م الكلام دا يا علاء؟
سأل بلهفة
علاء: والله يايوسف دا اللي وصلي هو قالي انه شافهم في...
يوسف: فين ياعلاء ماتنطق
علاء بتوتر: في ملهي ليلي اسمه ..... في روما
يوسف بغضب: دا انا هخلي ليلة امه سودا بس اما اوصله ورقبته تبقي في ايدي
علاء: مين اللي هيسافر
يوسف: هي دي فيها كلام اكيد انا
علاء: طب واروي دي نفسيتها كل يوم بتسوء عن اللي قبله
يوسف: هسيب هنا معاها لحد ماارجع
علاء بتوتر: ااا هنا بس دي هي اللي ماسكة شغل اروي هتسيبه وتقعد جنبها
يوسف: مفيش حل غير دا بعدين اروي هتفضل نفسيتها تسوء طوال ما نجمة مش في حضنها انت مش فاهم هي متعلقة بيها ازاي
دي بنتها مش اختها الصغيرة
علاء: تمام روح وماتقلقش
احم وانا ااا هخلي بالي برضوا مم من اروي و..وهنا
يوسف بغمزة: ماشي ياعم بس ما ترحرحش أووي ها؟
علاء: ااا ماتخافش ماتخافش
يوسف بضحك: لاء انا مش خايف منك انا خايف عليك لو عرفت انك غمزتلها..بصتلها..كلمتها هعمل فيك اللالي
علاء: طب خد اللالي بتاعك واخلع
يوسف بسخرية: اخلع! خالع يااخويا سلام
علاء: سلام يا ابو الصحاب
وبمجرد خروجه
علاء بفرحة قافزا: جايلك ياهنون هيييه
يوسف بسخرية فاتحا الباب: مالسه بقول ماترحرحش
علاء بتوتر وخضة: اعااا انت اي اللي جابك ماتمشي ياعم
يوسف: ماشي بس زي ماقولتلك ماترحرحش
علاء برمي الزجاج: ماتمشي يالا بقاا!
_____________________
طب ادخلها لقمة صغيرة بس دي ماكلتش م الصبح
نطقت بحنان
عاصي: ماما دا بجد البت دي صعبانة عليكي دي سرقت شقايا وشقي ابويا وانتي
انت ناسية احنا كنا عايشين ازاي
احنا ماكناش معانا ناكل..كانوا الجيران بيشحتونا
البت دي كدابة وممثلة شاطرة
عيشة: بس ياابني..
عاصي: ماما
انا داخل انام والبت دي مايتحطلهاش اكل
تصبحي علي خير
عيشة: وهيجي منين الخير!
---
ذهبت للتتاكد من نومه
نائم..جيد
حملت صينية الطعام لتدلف بها الي تلك اللصة الصغيرة التي لم تاكل منذ اكثر من سبع ساعات
فتحت الباب لتدلف
تنظر لها بلوم وبعض الشفقة
عيشة بجمود: خدي كلي عشان ماتموتيش لسه حسابك مع ابوكي
سلا بخوف وتعب: عمتو والنبي بابا لو جيه هيموتني والنبي ماشيني من هنا
عيشة: طب قولي ليه عملتي كدا وعملتي بيهم اي
سلا بتوتر: انا ااا هو
عيشة: شكلك مش ناوية تحكي وانا مش هتعب نغسي معاكي بكرا اخويا لما يجي انتي هتنطقي بكل حاجة
كلي الاكل دا
سلا: شكرا مش جعانة
لترد معدتها ببعض الاصوات التي تدل علي تدورها جوعا
لتحمر وجنتيها بخجل
هتفت كاتمة ضحكتها: كلي عصافير بطنك بتسوسو اهي
سلا بخجل: حاضر
عيشة لنفسها: والله ماانا عارفة ازاي انتي تعملي عملة زي دي منك لنفسك كدا
عجبي!!؟
_______________________
لست سارقة ولست كاذبة
لست ماكرة ولست ناكرة
يدي جبانة و لا تجرؤ
قلبي برئ الكذب لا يعرف
لست خائنة
و ب أموالك لست طامعة
مازالت صغيرة بريئة ضعيفة
لا اعرف الا فرحتي بملابسي الجديدة
هذا دفاعي عن نفسي
و هذي اخر كلماآتي
اما تصدقني واما كذبني
فا إحكم عليا وان اردت عذبني!
-بقلمي-حلمي العاصي البارت الرابع عشر
"نأمن مين؟
وفي من دمنا خاينين
خدوا كتير مننا وناكرين
ومين ندمان؟
ومين شاف نفسه يوم غلطان؟
تاخد اي من بجاحة العين؟!
نآامن مين؟!!"
أغنية
______________
ماخلااااص قولتلك فلوسك وهتاخدها ع الجزمة
نطق بغضب
ليرد الاخر بغضب موازي: والله؟! دا مكنش كلامك ثااعة اتفقنا يارائف
رائف بسخرية: احنا ولاد انهاردة يا..يا ثعيد هههه
سعيد بغضب: انا ممكن اثيبها عادي جضا ويرجعوا لبعض
رائف: لا هو انت مفكر ان عصوو هيبص للبت دي تاني ههه تبقي بنص دماغ مش نص لسان بس ههههه
سعيد بغضب: رائف لو الفلوث ماجاتش اعتبر نفسك ميت
رائف باستهزاء: انت بتهديدني ياثعيد لا زعلط ههههه
سعيد بشر: انا ماشي معاك يومين تجيب فيهم الفلوس
رائف: بالسلامة يااخويا
_______________
منتصف اليوم التالي
انطقي يابت عملت كدا ليه حطيتي راسنا في الطين ليه؟
هتف بغضب ممسكاا خصلات شعرها بغضب وعنف: انطقي عملتي عملتك المهببة ده ليه؟
عيشة بدموع: براحة ع البنت ياسليم هتموت ايدك
لترد والدة سلا: سيبيه يربيها قليلة الربية دي من وهي صغيرة حط راسنا في الطين بعميلها
عيشة لعاصي: حوشه عنها ياعاصي دي صغيرة
عاصي بتفكير: بس..
عيشة بغضب: هو اي اللي بس حوشه عنها
ليسرع عاصي ناحيته
وقبل ان ينطق بحرف
سليم وقد اسودت عيناه بشكل مخيف: كل الناس هتقول انك هربتي مع حد ورجعتي وانتي شايلة عارك
لازم اموتك وادفنك واغسل عاري
عاصي بقلق: اهدي ياخالي احنا هنتصرف
سليم بغضب وعنف: واااااسع من قدامي شنطتي فين؟
عيشة بخوف: ماتلحقي جوزك يا فاطمة انتي اتصنمتي
فاطمة بتوتر: سسس سليم استني ياسليم احنا هنضربها بس مش هنموتها استني ماتوديش نفسك في داهية
عاصي لوالدته: هو اخوكي ومراته دول فكين سمولة؟
عيشة بغضب: انت هتهزر ياعاصي الحق...
لتشهق بقوة وهي تراه قد عاد للغرفة وبيده بندقية!
عيشة بخوف: استر يارب
سليم مصوبا بندقيتها نحو تلك الشبه فاقدة للوعي: هقتلك واخلص منك ومن عارك وارفع راسي ياخلفة السواد
سلا برعب: اااا
عاصي ممسكا بندقية خاله بعنف: اهدي ياخالي انت هتقتل بجد
سليم بغضب: اومال اعيش بعار باقي عمري ولو قلت لحد استر عليه هبقي بفضح نفسي اوعي خليني اخلص منه..
عاصي مقاطعا: خلاص انا هستر عليها ومش هفضحك
سليم بصدمة: بتقول اي؟
عاصي: مش جوازها هو اللي هيحل الموضوع خلاص هتجوزها سنة واطلقها
ليوجه نظره لها بشر: وفي الوقت دا اكون عرفت فلوسي راحت في اي
لتنظر له برعب وقد وصل الخوف ذروته مما ينتظرها...!
_________________
في مستشفي ببريطانيا...
الحوار بالعربي...
-كيف حالتها الآن يوسف؟
يوسف: لا اعلم الطبيب بالداخل منذ حوالي ساعتين قالت احدي الممرضات ان لديها نزيف براسها
-ستكون بخير لا تقلق
يوسف: ولكن سيمي
سيمي: ماذا؟
يوسف: كيف عرفت بمكانهما
سيمي: لا لست انا من علم في الواقع انها احدي صدقاتي كانت برفقتي ذات ليلة وقد رأت الصورة التي ارسلتها ليا قبلا وتعرفت عليها علي الفور
يوسف بغضب مكبوت: كيف وماالذي اوصالها لهذا المكان
سيمي بتوتر: احم لا اود اغضابك يارجل يكفي المكان الذي اتيت بها منه
يوسف: لا تقلق بشاني فقط قل لي ماحدث
سيمي: حسنا كما تريد
تعرف ذاك الشخص الذي كان معه..ماري..مورو
يوسف: مروان
سيمي: اها اها نعم بالضبط
اخبرتني صديقتي انها كانت تاتي بصحبته دوما وقد كان يجبرها علي التقرب من زبائنه كما كان يجبرها في بعض الاخيان علي الرقص علي طاولتهم وقد حاولت تلك الفتاة ان تنتحر عدة مرات لكنها كان لها بالمرصاد ودائما ماكان يضربها بشدة تحت انظار الناس
يوسف بحزن شديد: وماالذي حدث اليوم لها؟
سيمي: في الوقع عذا مالا اعرفه وقد اتصلت بصديقتي سئلتها ولكن لم يكن لديها اي اجابات
يوسف في نفسه: موتك علي ايدي يامروان الكلب موتك علي ايدي
______________
فتح الباب بعنف لتفزع بشدة
لاء لاء ماتخافيش اووي كدا دا انتي عروس يا..ياسلا هانم
سلا: ليه عملت كدا؟ انت عاوز تت تتجوزني ليه؟
عاصي: اكيد مش عشان بحبك
لا يااختي عشان تدفعي تمن اللي سرقتيه وعارفة بقا اي احلي حاجة في الموضوع
اني حتي لو قتلتك ابوكي وامك مش هيسألوا ع الحرامية اللي ماعرفوش يربوها
سلا ببكاء: لا انا مش حرامية
عاصي: اخرسي انتي حرامية وكدابة كمان وياعالم اي تاني
تقع انظارها علي دميتها التي مازالت برفقتها حتي الان لينطق باستهزاء: ماتطلعي بقا يابت من دور العيلة دا ولا عجبك؟
يكمل بصرامة: جهزي نفسك ياحلوة المؤذون في السكة
سلا بخوف: لاء انا مش عايزة مش عايزة
عاصي بتهكم: مش عايزة اي يابت هو احنا عزامك علي غدوة ماتخلصي ياحيلتها
ليصفق الباب بعنف خارجا
يتفاجأ بوالدتها والتي استمعت للحوار كامل
لتنطق بشغقة: براحة عليها دي غلبانة ومايطلعش منها كل دا
عاصي: ماما ارجوكي دي كدابة تصرفاتك دي هتخليني الين معاها انا اصلا خايف علي نفسي منها
عيشة: طب ماتجرب تسألها حصل اي
عاصي: مابقلنا يومين بنسئلها اهو مابتنطقش غير مش انا ماسرقتش ماعرفش اي
عيشة: عاصي
عاصي: افندم
عيشة: دي مش اخلاقك ماتبقاش وحش ماتبقاش واحد تاني غير عاصي ابني اللي اعرفه
عاصي: امي افهميني انا..
سليم مقاطعا: احم احم
عيشة: خير ياسليم
سليم: انا مش عارف اقول اي اللي عملته دا هيفضل جميل فوقي راسي ياابني
عاصي بسخرية: انا مش واخداها جوازة بجد انا كسبان وانتوا كسبانين
سليم بقلق: هي غلطت في حقك وكمان هتبقي مراتك كمان كام ساعة يعني من حقك تربيها
عاصي بشر: ماهو دا اللي هيحصل...هربيها!
_____________________
احم احم
حمحم بحرج لتنطق هي بتهكم
في اي ياسي علاء هتفضل كل شوية احم احم احم احم اي نحط عشاا
علاء بغضب: في اي ياهنا ماتلمي لسانك انا اصلا لولا ان يوسف موصيني عليكي انتي واروي ماكنتش جيت
اروي بسخرية: لاء فيك الخير
هنا: طب شكرا ياسيدي عملت اللي عليك معلش تعبناك
علاء: انتي بتزحلقيني
هنا: ووواوو ياواد ياجامد ياسريع البديهة ماانت بتفهمها وهي طايرة اهوو
علاء بفخر: اه اومال اي لا علم انا كنت اذكي واحد في دفعتي كلها حتي اسالي يوسف
هنا بسخرية: اها ماانا سئلته
علاء بحرج: اا وقال اي
هنا: قالي كل بلاويكي بقا يامفتري في حد يعيد السنة 3 مرات دا انت عندك كام سنة علي كدا ياجدو
علاء: جدو؟!
انا لولا اني قد كلمتي مع صاحبي وانه موصيني عليكوا كان زماني خدت بعضي ومشيتي
هنا بغمزة: طب صاحبك بيقولك ماترحرحش
علاء بصدمة: دا الكائن دا مابيتبلش في بوقه اوطه
هنا: هههههههه اوطة اي ياكابتن فولة فولة
زي اللي في دماغك دي
علاء بغضب: بت!
هنا: طب اسال اروي
لتنظر لاروي بمرح: ها يااروي اوطة ولا فولة في دماغ علا...
اروي مالك؟
اروي بحزن: ها!؟ لا مغيش بس بقول يارب يوسف يرجع بنجمة وحشتني اووي
هنا بحزن: هترجع ياحبيبتي ان شاء الله
علاء: احم طب انا هستاذن بقا عشان مارحرحش اكتر من كدا
هنا واروي: ههههههه!
_______________
وكأن الوقت والزمان توقفا هنا عندما استمع الي صوتها الذي لم تتغير نبرته حتي طفولته لم تتغير
دق الباب الخاص بحمام السيدات بعنف حتي فزعت لتنهض بسرعة
سلا بخوف: ممم مين؟
لم يجيبها حتي فتح الباب بعنف وغضب
سلا بخوف: في اي؟ وانت مين؟
عاصي بغضب جاذبا اياها من شعرها: مش عارفة انا مين يابت معقول تنسي اللي نصبتي عليه وسرقتي فلوسه دا انت اي ممثلة بريموو
سلا بتركيز بملامح وجهه: مممم مين ع..عاصي
عاصي بغضب: ايوا عاصي الاهبل اللي ضحكتي عليه وسرقتي فلوسه
مش بس كدا دا انت طوال الوقت مفهمة ابوكي وامك انك عبيطة عشان تضربي ضربتك بمزاج لا بصراحة شابوو
سلا ببكاء: انا معملتش حاج..
يقاطعها بصفعة علي وجهها: اخرررسي
ليجذبها من شعرها خارجا
سلا ببكاء: انت واخدني فين؟
عاصي بغضب: واخدك لقضاكي عشان تدفعي تمن اللي عملتيه
سلا بخوف وبكاء: انا ماعملتش حاجة والله ليه مش مصدقاني
لا-----رد
خارج المطعم
تكمل ببكاء: طب احنا رايحين فين
يوقف تاكسي
يفتح الباب ليدفعها داخله بعنف
كانت ستسقط داخله لولا استنادها علي كيس اسود بيدها
يتجه للناحية الاخري ليركب بعنف
عاصي بغضب: ماسمعاش صوتك لحد مانوصل انتي فاهمة؟
السائق العجوز: اهدي ياابني الظاهر انكوا متخنقين..انتوا مخطوبين
لا------رد
السائق بمزاح: يبقي متجوزين هههههههه
لا-----رد
السائق: احم احم انا بقول نوصل من سكات
____________________
معلش يااروي انا حاولت بكل جهدي اوصل لمكتنهم ماعرفتش كلي بقا انتي كدا بتموتي نفسك بالبطئ
اروي بدموع: دول 3 سنين بحالهم فاهم يعني اي 3 سنين ماعرفش فيهم حاجة عن اختي
يوسف بحزن: عارف ياحبيبتي بس برضوا دي مش طريقة لما ماتكاليش وماتشربيش هي هترجع يعني؟
أروي ببكاء: بس انا ماليش نفس اكل من غيرها ولا اعمل اي حاجة هي كانت باشركني في كل حاجة في حياتي النوم اللبس الاكل الشغل كل حاجة
يوسف: ماتخافيش والله هرجعهالك قد ماطالت السنين هراجعهالك
اروي بانهيار: وياعالم هترجعهالي اي عايشة ولا...ولا جثة؟
يوسف بحزن: بعد الشر ياحبيبتي ماتقوليش كدا ان شاء....
يرن الهاتف مقاطعا
يوسف: الو....
كلمي يااروي دا عاصي
اروي: احم اي ياعاصي...تمام خلاص مفيش مشكلة
يوسف: كان عايزك ليه
اروي: بيقول عنده مشكلة في البيت هيحلها ومش هيقدر يجي اليومين الجايين
___________________
يدق الباب بعنف
عيشة: في اي يا اللي ع الباب جاية اهو
تفتح الباب لتمعن النظر بضع ثواني لتشهق بقوة: سلاا !!
يجذبها من يدها خلفها ليرميه ارضا ويهتف بعنف: انطقي يابت انتي وديتي فلوسي فين؟
بكا-------ء
عاصي: ماتنطقي يابت شغل العيال والسهوكة دا خلاص مش هيخيل عليا العبي ع المكشوف احسن
سلا ببكاء: انا ماعملتش حاجة قولتلك
عاصي بغضب: مااااشي يبقي اللي يتصرف معاكي هو ابوكي
سلا بخوف: لاء لاء والنبي بابا وماما لا
عاصي: يبقي تنطقي دوغري فين الفلوس
سلا: والله مش انا اللي خدتها ليه مش مصدقاني اهي
عاصي: تمام
يخرج هاتفه ليطلب رقم
عاصي: الو.....خالي
سلا بصدمة وخوف: ل..لاء
عاصي بقسوة: بنتك.....لقيتها وهي معايا دلوقتي تيجي تاخدلي فلوسي منها بطريقتك عشان الظاهر اللعية عجبتها
يغلق الهاتف
سلا: ليه..ليه عملت كدا انا ماخدتش حاجة اهي اهي دلوقتي بابا هيجي يقتلني حرام عليكوا
عيشة بجدية: طب قولي ياسلا واديتي الفلوس فيت ولا عملتي بيها اي ومحدش هيجي جنبي
سلا ببكاء: حتي انتي ياعمتو
عاصي: ماتطلعي منهم بقا يابت انتي اي؟ بجحة!
يكمل بغضب: قومي...قومي بقولك
سلا بخوف: ن..نعم
يسحبها من ذراعها بغضب نحو غرفة صغيرة ليس بها شباك او اي شئ فقد خرداوات
ليرميها داخلها ويهتف بغضب: هتفضلي هنا لحد ماابوكي يجي ويتصرف معاكي
ليغلق الباب بعنف
سلا ببكاء: لا ماتسبنيش لوحدي بخاف
لا-----رد
تكمل بخوف: ط..طب افتحلي النور بخاف م الضلمة والله
عاصي بغضب: زرار النور جنب الباب
___________________
ماتقلقش الكمية كلها هتكون عندك بعد بكرة
---------
عيب ياريس هو اول ولا اخر شغل بينا
---------
هههاهها حكومة اي ياباشا اللي تكبس علينا عيب هو انا تلميذ!!
__________________
انت متأكد م الكلام دا يا علاء؟
سأل بلهفة
علاء: والله يايوسف دا اللي وصلي هو قالي انه شافهم في...
يوسف: فين ياعلاء ماتنطق
علاء بتوتر: في ملهي ليلي اسمه ..... في روما
يوسف بغضب: دا انا هخلي ليلة امه سودا بس اما اوصله ورقبته تبقي في ايدي
علاء: مين اللي هيسافر
يوسف: هي دي فيها كلام اكيد انا
علاء: طب واروي دي نفسيتها كل يوم بتسوء عن اللي قبله
يوسف: هسيب هنا معاها لحد ماارجع
علاء بتوتر: ااا هنا بس دي هي اللي ماسكة شغل اروي هتسيبه وتقعد جنبها
يوسف: مفيش حل غير دا بعدين اروي هتفضل نفسيتها تسوء طوال ما نجمة مش في حضنها انت مش فاهم هي متعلقة بيها ازاي
دي بنتها مش اختها الصغيرة
علاء: تمام روح وماتقلقش
احم وانا ااا هخلي بالي برضوا مم من اروي و..وهنا
يوسف بغمزة: ماشي ياعم بس ما ترحرحش أووي ها؟
علاء: ااا ماتخافش ماتخافش
يوسف بضحك: لاء انا مش خايف منك انا خايف عليك لو عرفت انك غمزتلها..بصتلها..كلمتها هعمل فيك اللالي
علاء: طب خد اللالي بتاعك واخلع
يوسف بسخرية: اخلع! خالع يااخويا سلام
علاء: سلام يا ابو الصحاب
وبمجرد خروجه
علاء بفرحة قافزا: جايلك ياهنون هيييه
يوسف بسخرية فاتحا الباب: مالسه بقول ماترحرحش
علاء بتوتر وخضة: اعااا انت اي اللي جابك ماتمشي ياعم
يوسف: ماشي بس زي ماقولتلك ماترحرحش
علاء برمي الزجاج: ماتمشي يالا بقاا!
_____________________
طب ادخلها لقمة صغيرة بس دي ماكلتش م الصبح
نطقت بحنان
عاصي: ماما دا بجد البت دي صعبانة عليكي دي سرقت شقايا وشقي ابويا وانتي
انت ناسية احنا كنا عايشين ازاي
احنا ماكناش معانا ناكل..كانوا الجيران بيشحتونا
البت دي كدابة وممثلة شاطرة
عيشة: بس ياابني..
عاصي: ماما
انا داخل انام والبت دي مايتحطلهاش اكل
تصبحي علي خير
عيشة: وهيجي منين الخير!
---
ذهبت للتتاكد من نومه
نائم..جيد
حملت صينية الطعام لتدلف بها الي تلك اللصة الصغيرة التي لم تاكل منذ اكثر من سبع ساعات
فتحت الباب لتدلف
تنظر لها بلوم وبعض الشفقة
عيشة بجمود: خدي كلي عشان ماتموتيش لسه حسابك مع ابوكي
سلا بخوف وتعب: عمتو والنبي بابا لو جيه هيموتني والنبي ماشيني من هنا
عيشة: طب قولي ليه عملتي كدا وعملتي بيهم اي
سلا بتوتر: انا ااا هو
عيشة: شكلك مش ناوية تحكي وانا مش هتعب نغسي معاكي بكرا اخويا لما يجي انتي هتنطقي بكل حاجة
كلي الاكل دا
سلا: شكرا مش جعانة
لترد معدتها ببعض الاصوات التي تدل علي تدورها جوعا
لتحمر وجنتيها بخجل
هتفت كاتمة ضحكتها: كلي عصافير بطنك بتسوسو اهي
سلا بخجل: حاضر
عيشة لنفسها: والله ماانا عارفة ازاي انتي تعملي عملة زي دي منك لنفسك كدا
عجبي!!؟
_______________________
لست سارقة ولست كاذبة
لست ماكرة ولست ناكرة
يدي جبانة و لا تجرؤ
قلبي برئ الكذب لا يعرف
لست خائنة
و ب أموالك لست طامعة
مازالت صغيرة بريئة ضعيفة
لا اعرف الا فرحتي بملابسي الجديدة
هذا دفاعي عن نفسي
و هذي اخر كلماآتي
اما تصدقني واما كذبني
فا إحكم عليا وان اردت عذبني!
-بقلمي-حلمي العاصي البارت الرابع عشر
"نأمن مين؟
وفي من دمنا خاينين
خدوا كتير مننا وناكرين
ومين ندمان؟
ومين شاف نفسه يوم غلطان؟
تاخد اي من بجاحة العين؟!
نآامن مين؟!!"
أغنية
______________
ماخلااااص قولتلك فلوسك وهتاخدها ع الجزمة
نطق بغضب
ليرد الاخر بغضب موازي: والله؟! دا مكنش كلامك ثااعة اتفقنا يارائف
رائف بسخرية: احنا ولاد انهاردة يا..يا ثعيد هههه
سعيد بغضب: انا ممكن اثيبها عادي جضا ويرجعوا لبعض
رائف: لا هو انت مفكر ان عصوو هيبص للبت دي تاني ههه تبقي بنص دماغ مش نص لسان بس ههههه
سعيد بغضب: رائف لو الفلوث ماجاتش اعتبر نفسك ميت
رائف باستهزاء: انت بتهديدني ياثعيد لا زعلط ههههه
سعيد بشر: انا ماشي معاك يومين تجيب فيهم الفلوس
رائف: بالسلامة يااخويا
_______________
منتصف اليوم التالي
انطقي يابت عملت كدا ليه حطيتي راسنا في الطين ليه؟
هتف بغضب ممسكاا خصلات شعرها بغضب وعنف: انطقي عملتي عملتك المهببة ده ليه؟
عيشة بدموع: براحة ع البنت ياسليم هتموت ايدك
لترد والدة سلا: سيبيه يربيها قليلة الربية دي من وهي صغيرة حط راسنا في الطين بعميلها
عيشة لعاصي: حوشه عنها ياعاصي دي صغيرة
عاصي بتفكير: بس..
عيشة بغضب: هو اي اللي بس حوشه عنها
ليسرع عاصي ناحيته
وقبل ان ينطق بحرف
سليم وقد اسودت عيناه بشكل مخيف: كل الناس هتقول انك هربتي مع حد ورجعتي وانتي شايلة عارك
لازم اموتك وادفنك واغسل عاري
عاصي بقلق: اهدي ياخالي احنا هنتصرف
سليم بغضب وعنف: واااااسع من قدامي شنطتي فين؟
عيشة بخوف: ماتلحقي جوزك يا فاطمة انتي اتصنمتي
فاطمة بتوتر: سسس سليم استني ياسليم احنا هنضربها بس مش هنموتها استني ماتوديش نفسك في داهية
عاصي لوالدته: هو اخوكي ومراته دول فكين سمولة؟
عيشة بغضب: انت هتهزر ياعاصي الحق...
لتشهق بقوة وهي تراه قد عاد للغرفة وبيده بندقية!
عيشة بخوف: استر يارب
سليم مصوبا بندقيتها نحو تلك الشبه فاقدة للوعي: هقتلك واخلص منك ومن عارك وارفع راسي ياخلفة السواد
سلا برعب: اااا
عاصي ممسكا بندقية خاله بعنف: اهدي ياخالي انت هتقتل بجد
سليم بغضب: اومال اعيش بعار باقي عمري ولو قلت لحد استر عليه هبقي بفضح نفسي اوعي خليني اخلص منه..
عاصي مقاطعا: خلاص انا هستر عليها ومش هفضحك
سليم بصدمة: بتقول اي؟
عاصي: مش جوازها هو اللي هيحل الموضوع خلاص هتجوزها سنة واطلقها
ليوجه نظره لها بشر: وفي الوقت دا اكون عرفت فلوسي راحت في اي
لتنظر له برعب وقد وصل الخوف ذروته مما ينتظرها...!
_________________
في مستشفي ببريطانيا...
الحوار بالعربي...
-كيف حالتها الآن يوسف؟
يوسف: لا اعلم الطبيب بالداخل منذ حوالي ساعتين قالت احدي الممرضات ان لديها نزيف براسها
-ستكون بخير لا تقلق
يوسف: ولكن سيمي
سيمي: ماذا؟
يوسف: كيف عرفت بمكانهما
سيمي: لا لست انا من علم في الواقع انها احدي صدقاتي كانت برفقتي ذات ليلة وقد رأت الصورة التي ارسلتها ليا قبلا وتعرفت عليها علي الفور
يوسف بغضب مكبوت: كيف وماالذي اوصالها لهذا المكان
سيمي بتوتر: احم لا اود اغضابك يارجل يكفي المكان الذي اتيت بها منه
يوسف: لا تقلق بشاني فقط قل لي ماحدث
سيمي: حسنا كما تريد
تعرف ذاك الشخص الذي كان معه..ماري..مورو
يوسف: مروان
سيمي: اها اها نعم بالضبط
اخبرتني صديقتي انها كانت تاتي بصحبته دوما وقد كان يجبرها علي التقرب من زبائنه كما كان يجبرها في بعض الاخيان علي الرقص علي طاولتهم وقد حاولت تلك الفتاة ان تنتحر عدة مرات لكنها كان لها بالمرصاد ودائما ماكان يضربها بشدة تحت انظار الناس
يوسف بحزن شديد: وماالذي حدث اليوم لها؟
سيمي: في الوقع عذا مالا اعرفه وقد اتصلت بصديقتي سئلتها ولكن لم يكن لديها اي اجابات
يوسف في نفسه: موتك علي ايدي يامروان الكلب موتك علي ايدي
______________
فتح الباب بعنف لتفزع بشدة
لاء لاء ماتخافيش اووي كدا دا انتي عروس يا..ياسلا هانم
سلا: ليه عملت كدا؟ انت عاوز تت تتجوزني ليه؟
عاصي: اكيد مش عشان بحبك
لا يااختي عشان تدفعي تمن اللي سرقتيه وعارفة بقا اي احلي حاجة في الموضوع
اني حتي لو قتلتك ابوكي وامك مش هيسألوا ع الحرامية اللي ماعرفوش يربوها
سلا ببكاء: لا انا مش حرامية
عاصي: اخرسي انتي حرامية وكدابة كمان وياعالم اي تاني
تقع انظارها علي دميتها التي مازالت برفقتها حتي الان لينطق باستهزاء: ماتطلعي بقا يابت من دور العيلة دا ولا عجبك؟
يكمل بصرامة: جهزي نفسك ياحلوة المؤذون في السكة
سلا بخوف: لاء انا مش عايزة مش عايزة
عاصي بتهكم: مش عايزة اي يابت هو احنا عزامك علي غدوة ماتخلصي ياحيلتها
ليصفق الباب بعنف خارجا
يتفاجأ بوالدتها والتي استمعت للحوار كامل
لتنطق بشغقة: براحة عليها دي غلبانة ومايطلعش منها كل دا
عاصي: ماما ارجوكي دي كدابة تصرفاتك دي هتخليني الين معاها انا اصلا خايف علي نفسي منها
عيشة: طب ماتجرب تسألها حصل اي
عاصي: مابقلنا يومين بنسئلها اهو مابتنطقش غير مش انا ماسرقتش ماعرفش اي
عيشة: عاصي
عاصي: افندم
عيشة: دي مش اخلاقك ماتبقاش وحش ماتبقاش واحد تاني غير عاصي ابني اللي اعرفه
عاصي: امي افهميني انا..
سليم مقاطعا: احم احم
عيشة: خير ياسليم
سليم: انا مش عارف اقول اي اللي عملته دا هيفضل جميل فوقي راسي ياابني
عاصي بسخرية: انا مش واخداها جوازة بجد انا كسبان وانتوا كسبانين
سليم بقلق: هي غلطت في حقك وكمان هتبقي مراتك كمان كام ساعة يعني من حقك تربيها
عاصي بشر: ماهو دا اللي هيحصل...هربيها!
_____________________
احم احم
حمحم بحرج لتنطق هي بتهكم
في اي ياسي علاء هتفضل كل شوية احم احم احم احم اي نحط عشاا
علاء بغضب: في اي ياهنا ماتلمي لسانك انا اصلا لولا ان يوسف موصيني عليكي انتي واروي ماكنتش جيت
اروي بسخرية: لاء فيك الخير
هنا: طب شكرا ياسيدي عملت اللي عليك معلش تعبناك
علاء: انتي بتزحلقيني
هنا: ووواوو ياواد ياجامد ياسريع البديهة ماانت بتفهمها وهي طايرة اهوو
علاء بفخر: اه اومال اي لا علم انا كنت اذكي واحد في دفعتي كلها حتي اسالي يوسف
هنا بسخرية: اها ماانا سئلته
علاء بحرج: اا وقال اي
هنا: قالي كل بلاويكي بقا يامفتري في حد يعيد السنة 3 مرات دا انت عندك كام سنة علي كدا ياجدو
علاء: جدو؟!
انا لولا اني قد كلمتي مع صاحبي وانه موصيني عليكوا كان زماني خدت بعضي ومشيتي
هنا بغمزة: طب صاحبك بيقولك ماترحرحش
علاء بصدمة: دا الكائن دا مابيتبلش في بوقه اوطه
هنا: هههههههه اوطة اي ياكابتن فولة فولة
زي اللي في دماغك دي
علاء بغضب: بت!
هنا: طب اسال اروي
لتنظر لاروي بمرح: ها يااروي اوطة ولا فولة في دماغ علا...
اروي مالك؟
اروي بحزن: ها!؟ لا مغيش بس بقول يارب يوسف يرجع بنجمة وحشتني اووي
هنا بحزن: هترجع ياحبيبتي ان شاء الله
علاء: احم طب انا هستاذن بقا عشان مارحرحش اكتر من كدا
هنا واروي: ههههههه!
_______________
تعليقات
إرسال تعليق