رواية (حلمي العاصي) - الفصلين التاسع والعاشر- بقلم ندا فرج سعد - مجلة سحر الروايات

حلمي العاصي-البارت التاسع

...وكعادتها مرت الأيام غير مكترثة له ولا لاآلامه لتزيده فوق مشاكله مشكلآات

حسناا كان يمكنه تقبل زيارة خاله المفاجئة والذي لم يراه منذ أكثر من ثمان سنوات هو وزوجته التي لم يحبها يوما منذ طفولته
بل كان يتجنبها كلياا وكم من مرة ألحت عليه والدته وهو طفلا أن يتأدب معها ولكن ماذا يفعل ذاك قبول إما أن أقبل من أمامي وأحبذه
وإما أنبذه ولا أتقبله لا هو ولا وجوده

والآن عليه تقبل فكرة أن خاله قرر ترك امراءته معهم لفترة حتي تتحسن صحة أخته "من بابا صلة الرحم" كما قال

ليكتشف بعدها أن ليست زوجة خاله فقط من ستقيم معهم
بل وتلك الفتاة الطفلة كما لقبها أيضاا ستبقي برفقة أمها

تلك المشاغبة التي صدم ومازال يصدم من تصرفاتها فرغم أنها بالغة ب السادسة عشر من عمرها الا ان كل تصرفاتها توحي بجنونها

عد عن الدمي خاصتها التي تلقبه ب "لوليتي" والذي يبقي مصاحباا لها دائما

بل ورآها عدت مرآت وهي تحادثها وكأنها بشر لحما ودما

حتي زاد الطينة بلة ذات ليلة عندما استيقظ فجرا يشعر بالعطش
ليتوجه خارجا من غرفته قاصدا المطبخ

وكان البيت مظلما أولا عن آخر
كان يسير ببطئ يتحسس بيده الحائط باحثا عن زر الأضواء

ليسقط فجاءة علي أنفه بعد تعثره بشيئا قطنيا
ليمد يده يمسد أنفه متآلما ويمسك باليد الآخري ذاك الشئ

يقف ويمد يده باحثا عن زر الأضواء ليجده أخيرا

ويفتح الضوء ليكتشف أن مااوقع به ماكان الا دميتها المداعية ب لوليتي

ليهزها بعنف وهي بيده غاضبا ومتآلما

اعاااااااااااا لولتي..سيب لوليتي يامجرم يامتوحش اعاااااا لوليتي

صرخت بتلك الكلمات وهي تقف أمامه وشعرها ممشط ك الأطفال الي "زعرورتين"

عاصي بتوتر ودفاع: لاء لاء اهي سليمة ماعملتلهاش حاجة

لتقترب منه بحذر تمسك بها تتفحصها لتهمس ببكاء: اههاا يالوليتي كانوا هيضربوكي ويخلوكي تجيبي دم...لاء يالولتي ماتخافيش مش احنا صحاب

عاصي باستغراب وملل: ياريت تلمي حاجتك دي ياانس...
يصمت ليكمل بسخرية: لاء انسة اي يا سلا هانم عشان زاحمين البيت والواحد اتخنق الصراح...

لتقاطعه صارخة وهي تشير باصبعه نحو قدمه: اعاااااااا زمبولة يامتوحش اعاااا اوعي رجلك من علي زمبولة اعاااااا

لينظر نحو قدمه فيجدها تدهس علي ذاك الآخر المدعو "زمبولة"

ليميل أرضا يمسك به بعنف مناولا اياه لها قائلا بغضب: خوددددي زمبولتك أهوو ان شفته هو ولا لولا دي هدبحهم

لتشهق وتنظر له بصدمة: يامتوحش اهي اهي

تكمل وهي تضم كل من لوليتي وزمبولة الي حضنها قائلة ببكاء: اهي اهي عايزين يحرموني منكوا انتوا كمان اهي اهي لا يالوليتي لا يازمبولة مش تخافوا مش هخليه يموتكوا

لتنظر له بشر حقيقي: انت يامتوحش

عاصي بدهشة مشير الي نفسه: انا؟!!

سلا: ايوا انت ياوحش عاارف لو قربت ل لوليتي او زمبولة هعمل فيك اي؟

عاصي رامشا بعينيه بفضول: هتعملي اي؟

سلا بتهديد: هلسعك بالسكينة

عاصي بضحك: هههههههه لاء لو فيها لسع خلاص انا اسف مش هاجي جنبهم تاني
بعد اذنك هشرب واتخمد

ليستدير مغادرا..

سلا بهمس: تك خمدة في دماغك

يلتفت لها..

عاصي بصدمة وغضب: بت!

لتنظر له ببراءة: اي!؟

عاصي بنفاذ صبر: انا رايح اشرب

ليستدير مغادرا..

لتهمس: شربة في زورك

يلتفت لها..

عاصي بغضب: لاء لمي لسانك

لتنظر له ببلاهة: ماله لساني؟

عاصي: ياررررررررررب

_____________

حل عني بقا انت مابتزهقش

هتفت بتلك الكلمات بغضب
ليرد ببرود واضعا كلتا يداه بجيبا بنطاله: لاء مابزهقش وامشي معايا بالزوق

لترد ببكاء: يابني ادم حرام عليك ليه مش راضي تفهم اني مش طيقاك بقرف منك ومن نفسي لما بتلمسني

ليرد ببرود أكبر: تؤ تؤ تؤ تصدقي صعبتي عليا

لترد بتهكم: انت لا يمكن تكون انسان لايمكن تكون طبيعي انت مريض مجنون غير كدا لا

ليرد بثبات: قدامي

ترد بصراخ وغضب: مش هاجي معاك

-يبقي انتي اللي جبتيه لنفسك

يتقدم منها بخطي سريعة ليمسك بخصلات شعرها بعنف وهو يجرها أمامه

تهتف بألم وصراخ: ياحيوان يازبالة سيبني

يرد الآخر بشر: حسابك تقل اوي ولازم تتحسبي

يرمي بها داخل السيارة بعنف ليتجه الي كرسي القيادة يستقله لتهتف صارخة: انا بكرهك يا زبالة ياكل.. الفلوس

يمسك شعرها مرة اخري بعنف ليضربه ب "الطابلوو"

تفقد الوعي وقد بدأت بعض الدماء بالظهور علي مقدمة رأسها.....

_________________

بعد حوالي ال10 دقائق
امام فيلاا كبيرة بعيدة عن شواطئ الاسكندرية

توقف بسيارته الجيب لينزل منها متجها الي الكرسي بجانب كرسي القيادة

يفتحه ليحملها بعنف

يدلف الي فيلاته التي اشتراها عندما تزوجها لتكون سجنها الأبدي

يصعد الدرجات متجهاا الي احدي الغرف
يفتح الباب ومازال حامله
يدلف ليرميها بعنف علي السرير

تتململ باالم

لتفتح عينيها برعب علي صفقه للباب

تجلس نصف جلسة لتراه امامها يشمر عن ساعديه وبيده....سوط

تفتح عينيها عن آخرهما وهي تهمس بخوف: ه..هتعمل اي...م..مروان

لينزل السوط علي جسدها بلسعة قوية مجيبا سؤالها

ليهتف بغضب: دي عشان سيبتي البيت من غير اذني

-اهااااااا

ودي عشان لسانك اللي بيطول

-اهاااااااا

ودي عشان ماشيالي علي حل شعرك

وهكذا بهذي الوتيرة
هو يضرب ويتسلط وهي فقط تبكي بحرقة علي ماوصلت اليه

تبكي تارة وتصرخ أخري مترجية اياه بالتوقف
ولكن لاء جن جنونه الآن فلتتحمل..

يئست هذي الحياة بجانبك
لم تأخذني حباا بل اشتريتني بمالك

كرهت نفسي..كرهت جمالي
ومن بين شفاتيك كرهت إسمي

دعني أعيش بسلام الباقي من أيامي
حولت نهاري ليل وبيديك أخذت روحي

ليس لحبا آخر او حرية كرهتك ولكني فقط يئست
لم أكن يوما باكية حزينة ولكن بوجودك يئست

-يئست-
-بقلمي-

عند عاصي

مرت الأيام علي حالها مؤاخراا في كل شئ الا أروي التي اختفت منذ يومان ولم يعلم عنها شيئ الا انها مشغولة

في بيته أخذ يتقرب من تلك الفتاة الطفلة
بل وطلب منها أن يصبح صديقا ل لولتي وزمبولة
ولكنها اعترضت بانهم أصدقاءها هي ولن تسمح بمتطفل ان يدخل بينهم

وفي احد الأيام..

ماما

عيشة: نعم ياعاصي خير

عاصي بتفكير: عايزة اتكلم معاكي عن سلا

عيشة: مالها عملت اي تاني

عاصي: ماعملتش بس..

عيشة: بس اي

عاصي: بس مش غريبة تصرفاتها دي

عيشة بتنهيدة: معلش ياعاصي هي سلا دماغها خفيفة شوية

عاصي: مجنونة يعني

عيشة بحيرة: والله ما انا عارفة
انا ياما قولت ل سليم اخويا ومراته شوفوا بنتكوا اكشفوا عليها
زعلوا مني وقالولي بنتنا مش مجنونة

عاصي: هي كدا من زمان

عيشة: تؤ تؤ كانت حلوة وهي صغيرة وكانت شاطرة في المدرسة كمان فجاءة بقيت تصرفاتها غريبة وبقا يحصلها تشنجات كدا غ..

لتشهق فجاءة مكملة: تعرف ان مرة وهي عندها 12 سنة رميت نفسها من سطوح البيت ولما فاقت وسالوها عملتي كدا ليه ياسلا قالت كنت بجري ورا الفراشة

عاصي بغضب: وازاي خالي يسكت ع الوضع دا؟!

عيشة: اعمل اي ياابني ياما قولتله كان يزعل ويقولي بنت زي الفل ياعيشة اسكت

عاصي بحيرة: طب انتي بتقولي هي كانت كويسة وهي صغيرة اي اللي ممكن يكون حصلها

عيشة بتفكير: والنبي مااعرف

عاصي بتصميم: الموضوع دا ورا حاجة مش هيهدالي بال الا اما اعرف اي هيا؟

..........

كان كل شئ جيد ويمشي بتأني
ولكن كيف إنها الحياة مثل البحر لا يمكنها السكون دون أمواج
لتقذفه بموجة ساهية تحطم الباقي من ذاته

بعد ان طلب من أروي ان تعطيه راتبه مقدما وقد وافقت ليأخذه الي جانب بعض الاموال التي كان يدخرها والده وبعض النقود مع والدتها بل وأخذ سلفة من آدم علي ان يرده له بعد أن يفتح محل والده ويعمل علي تطويره ليمهد ذكري والده
اتفق مع ثلاث شبان "صنايعية" ليتولوا أمر المحل فهو لايفقه شيئا بمهنة الأسماك..

وفي إحدي الليالي العاصفة التي لن ينساها....

اي كل دول ياعاصي؟!!

شهقت بدهشة وهي تري روزمة من المال

ليرد: دول مرتبي من اروي مقدم مع مبلغ استلفته من ادم علي الفلوس اللي كان بابا عينها والفلوس اللي معاكي بقوا كدا 15 ألف جنيه

عيشة:ط..طب هتعمل اي بدول كلهم

عاصي:هفتح محل بابا واجيب سمك واتفقت مع شوية صنايعية يشتغلوا في المحل ووعد هيبقي اكبر سوق سمك فيكي يااسكندرية

عيشة: سوق!

عاصي: اممم هخليه سوق

ليكمل ململما الاموال: المهم انا هعينهم تحت البلاطة اللي جنب الدولاب دي...احنا مابقيناش في البيت لوحدنا

عيشة بشهقة: اخس عليك ياعاصي بتشك في مرات خالك وبنتها الغلبانة

عاصي: اه معلش حراص ولا تخون

عيشة: اللي تشوفه انت حر ياابني

ليتجه ناحية "البلاطة" يزيحها بااله حادة ليضع المال ثم يعاود اغلاقها

لينهض متجها ناحية والدته متحدثا: خلاص عنتها يلا انا طالع

يفتح الباب ليصدم بها امامه وعلي وجهها امارات الخوف

عاصي بغضب: انتي!!

-----------------------
😓💔حلمي العاصي-البارت العاشر

عاصي بشك: انتي بتعملي اي هنا ياسلا؟

سلا بتوتر:ااا انا انا عايزة طنط عيشة

عيشة:تعالي ياحبيبتي عايزاني ليه؟

سلا بخجل: ممكن نبقي لوحدنا؟

عيشة: احم طب روح انت ياعاصي

عاصي بشك: ماااشي انا خارج

ليغادر الغرفة تاركا اياها بصحبة والدته

عيشة: اي ياسلا عايزة اي

تنظر لها بصمت....

__________________

بغضب: يعني اي ماتعرفيش هما فين !

ترد الاخري ببرود: زي مابقول لحضرتك كدا

تنظر لها بتوسل: سجدة..سجدة ارجوكي ماحدش عارف مروان ممكن يكون عمل اي في اختي ابوس ايديك قوليلي راحوا فين

سجدة: وانا هعرف منين بس؟؟!

لتصرخ الاخري: حراام عليكي انتي اي ماعندكيش قلب ازاي ماتعرفيش انت سكرتيرته وتعرفي عنه كل حاجة

يتدخل مهدئا ايااه: اروي ارجوكي اهدي مش كدا

اروي بدموع: اهدي ازاي يا يوسف نجمة اكيد في خطر دلوقتي مروان دا مريض بيشفي غليله من بابا في نجمة

يوسف: معلش ياحبيبتي اوعدك هطلع بمؤمرية انهاردة نقلب عليه اسكندرية انا واثق انه ماطلعش براها

لتؤمي براسها بانكسار
ثم ترفعه لتنظر لها بشر هاتفة: وانتي عمري ماهسامحك حسبي الله ونعم الوكيل متاكدة ان ربنا مش هيسيبك

يوسف مقربا اياها له: يلا بينا ياروي

اروي ونظرات الشر مازالت بعينيها: يلا

_______________________

اما هو فكعادته عندما تزيد همومه يفضل ان يتمشي مستنشقا بعض الهواء علي البحر

كان يسير ببطئ واضعا يديه بجيب بنطاله ليسمع صوت همسا باسمه
يلتفت...

عاصي بصدمة وبرود في ان واحد: مني؟!

مني بهس مشيرة بيدها: تعالي

كانت تناديه ليختباأ في ركن مستور بجانب احدي البيوت فهي لن تتحمل عواقب والديه ان علموا بما نوته وفعلته

عاصي واقفا امامها مباشرة: عايزة اي

مني بحزن: عاصي ماتبصيليش كدا انا ماليش ذنب في حاجة ماتزعلش مني ارجوك انت عارف انا بحب طنط عيشة قد اي وبحب اونكل عز و..وبحبك برضوا

عاصي بتنهيدة: عايزة اي يا مني؟

تمد يدها لجيب معطفها تخرج رزمة من المال لتهمس: اتفضل

عاصي بصدمة: اي دا

مني: دول 850 جنيه جمعية دخلتها انا وصحابي كانوا الف جنيه بس صرفت منهم 150 وعرفت بالصدفة انك ناوي تكبر محل باباك واكيد محتاج فلوس

عاصي: عرفتي منين؟

مني: سمعت واحد من بياعين السمك وهو بيقول انك اتفقت مع صنيعية عشان يشتغلوا في المحل

عاصي ببرود: ماشي

مني باستغراب: ماشي اي؟

عاصي: روحي يامني وعيب اللي انتي بتعمليه دا انا لو هشحت مش هاخد من بنت فلوس وفوقه بنت الراجل اللي قتل ابويا

ليكمل بنظرة غاضبة: سلاام

يستدير ليكمل طريقه بعيدا عنها
لتشهق ببكاء ومرارة وقلبها يعتصر الما تماما ك حال ذاك الذي راقب المشهد منذ بدايته

_________________

دقت الباب بطرقات ضعيفة منكسرة
لتفتح لها والدتها والشرر يتطاير من عيناها الحقودتين الضيقتين
لتهتف بصراخ: كنتي فين ياصايعة الساعة 8 بليل

مني بضعف: اسفة ياماما صحباتي كانت عيانة وكنت بزورها

ميرفت بااستهزاء: عيانة! ماشي ياحنينة ادخلي وخليكي عارفة ان اللي حيشني عنك كلام الدكتور

تؤمي براسه باانكسار..

لتتركها وتتجه حيث غرفتها التي طالما كانت الشاهدة الاولي والاخيرة علي أحزانها ووحدتها

تفتح الباب لتدلف
تشهق بصدمة: رائف! في اي قاعد في اوضتي كدا ليه؟؟

فقط نظرات قاتمة

مني: بتبصيلي كدا ليه

ليتجه اليها بغضب
يمسك بذراعه الايسر بعنف هامسا بفحيح: بقا انا اقولك ماتحيبيش سيرته عشان ماقولش لابوكي تقومي تروحي تشوفيه وكمان بتديه فلوس
انتي جايبة البجاحة دي منين يابت؟

مني ببكاء: حرام عليك دا مايجيش حاجة جنب اللي عملته فيه

رائف بغضب: انتي عايزالك ابوكي يربيكي

مني بخوف: لا والنبي يارائف ماتقول لبابا انا تعبانة اووي ومش هستحمل ضربه

رائف: ماشي مش هقول بس...

مني باستغراب: بس اي

رائف: هاتي الفلوس اللي كانت معاكي

مني بصدمة: انت بتقول اي

رائف: الفلوس وماقولش حاجة

مني: بس انا عايزاهم انت ماسمعتش ماما لما قالتلي مش هتجبلي لبس العيد واجيبه انا بفلوسي عقابا ليا

رائف: وكنت هتعملي اي لو عاصي كان خدهم

مني: كنت هقول وقعوا مني

رائف: قولي كدا بقا

مني ببكاء: حرام عليك يارائف انت عارف ان ماما مش هتجبلي وهعيد من غير لبس

رائف ببرود: هتجيبي الفلوس ولا اقول لبابا وهو يشوف حسابه معاكي وبرضو هياخد الفلوس منك

مني ببكاء ونظرات احتقار: خد

رائف: حلووو

مني: اطلع برا بقا مش عايزة اشوفك

رائف: حيلك حيلك لماما تسمعنا تقول في اي اضطر اقول انتي عارفة انا مابعرفش اكدب

ليكمل ببرود: يلا تصبحي علي خير

مني ببكاء: ياررب

__________________

ها يايوسف عرفتوه حاجة

هتفت بتلك الكلمات علي الهاتف ليرظ الطرف الاخر: لاء يااروي لسه ماوصلناش لحاجة

ترد ببكاء: يوسف مش هقدر اعيش وانا ماعرفش اختي فين وبيعمل فيها اي

يوسف بتنهيدة: مش هسكت غير لما اعرف هو فين يااروي انتي عارفة معزة نجمة عندي دا انا اللي مربياها بعد باباكي ماتوفي

اروي ببكاء: وانا واثقة فيك يايوسف

يوسف بحزن: قوليلي يااروي نجمة ماقالتلكيش لما اختفوا قبل كدا كان وداها فين؟

اروي: لاء قالتلي انه فضل مغميها لحد مادخلوا البيت والبيت مافيهوش اي شبابيك كله حيطان بس وخنقة

يوسف ماشي

اروي: ماتيأسش يايوسف عشان خاطري

يوسف بتنهيدة حزن: تصبحي علي خير انا مش هاجي البيت النهاردة ورايا حاجات كتير

اروي: وانت من اهله

تغلق لتشهق ببكاء هامسة: ي..يارب..راجعهالي سليمة نجمة مش حمل اذية
ياتري فينك يانجمتي

_________________

حرام عليك ابوس ايدك كفاية لحد هنا والله حرمت

نطقت تلك الكلمات ببكاء وترجي
ليرد وهو يهندم نفسه امام المراءة

هما خمس دقايق لو مااجهزتيش هاخدك كدا

لتنظر له بصدمة: طب انت مش هتضايق ان مراتك تدخل مكان زي دا ؟
لتكمل محاولة التدلل
 يعني يامروان انت راجل المفروض ما

لم تكمل حتي جذبها من شعرها التي تقسم انه سيقتلعه يوما ما وهو يهمس بشر: في اي يابت انتي شايفاني عيل بريالة عشان تعملي معايا الحبتين دول؟
انتي فاكرة نفسك ست اصلا؟ دا انتي عيلة

واها انا راجل وراجل اووي وبرضوا هتروحي

ليرمي بها ارضا صارخا: يلاااا البسي في ناس مستنيني

لتبكي بقهر وألم
فما ذنبها لتحمل تلك الحياة البائسة
قد كانت مجرد طفلة مراهقة في السابعة عشر من عمرها لا تفقه شيئا في الحياة
حتي اتي ذاك الوغد ليشتريها مجبرا اخواتها علي دفعها ثمنا لبيتهم الذي اشتراه بعد افلاسهم بسبب وفاة والدهم بحادث السير وتعرض الشركة فورا لخسائر كبيرة ادت لافلاسهم

ليتزوجها اجباري
لا والادهي انه لم يمسسها مذ زواجهما معللاا اشمئزازه منها

ولكن رغم هذا فقد سمته مغتصب
اغتصب طفولتها وبرائتها ،، وعلي يده وبفضله رأت النصف البشع من العالم والبشر

______________

عاد لبيته والحيرة تتاكله
دق الباب لتفتح لها والدتها وعلامات الصدمة والبكاء علي وجهها

عاصي بقلق: في اي ياماما

اهاااااااا يارررررب يارررب

سمع تلك الصرخات التي خرجت من فم زوجة خاله
لينظر لوالدتها بصدمة: في اي ياماما؟!

تنظر للارض ببكاء مرير يخالطه الخوف

عاصي بقلق بالغ: في اي؟؟ في اي ياماما

لتخرج زوجة خاله هاتفة بصراخ: الحقني الحقنا ياعاصي

لترتمي عند قدمه: الحقنا ياعااااااصي الحقنااااا

عاصي بخوف وصدمة من تصرف زوجة خاله: ف..في..في اي؟

عيشة ببكاء: مصيبة!

_____

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

حصريات سحر الروايات: أين أنس؟ للكاتبة سارة عصام

سحر الروايات تكتب: قتيلة قاع المدنية للكاتب جمال حلمي

حصريات سحر الروايات: أرض كرچبلاتك للكاتبة فرح عمرو حسن